Wednesday, April 15, 2009

Black And White

Aku mula menceburi hobi photography ni dari July 2008. Maknanya pengalaman aku dalam bidang ni baru je setahun jagung, tapi dah banyak aku belajar. Bidang photography ni bukan senang, kita kena cepat berfikir dan kreatif pada satu masa. Setakat ni minat aku tertumpu kepada landscape. Either warna ataupun black and white. Untuk menghasilkan gambar black and white bagiku amatlah mencabar. Ia memerlukan teknik yang betul dalam menghasilkan satu gambar yang mampu memberi kesan mendalam...

Mungkin dalam hidup kita ada masa client suruh kita buat photography assignment. Dan setelah semua gambar telah diambil dan tiba masa untuk kita edit gambar tu dalam Adobe Photoshop CS3, baru kita sedar gambar kita tak lawa langsung. Lebih teruk lagi, kalau gambar yang kita tangkap tu diambil dalam format JPEG. Basic pulak tu! Adoi.. Pada masa macam ni la, black and white conversion amat berguna. ;)

Baru baru ni aku baru la berminat dekat gambar black and white ni. Bukan sebab ape, kalau aku ada gambar yang tak menarik/dull/pale, convert je black and white, naikkan saturation and tadaa! Hasilnya lagi lawa la dari original. Okay aku dah malas nak bebel dah.. **korek korek album lama**

Sebelum
Selepas hampir 30 minit correcting the tone.. macam haram

Gambar ni best kalau bukak besar-besar. Oleh itu, adalah digalakkan untuk click dekat gambar tu, bagi besar sikit. memang lagi menarik lah dari yang colour tu. Tapi itu pendapat aku dan kita semua adalah manusia, masing-masing mempunyai pendapat tersendiri. Adoi, bila tengok lama-lama gambar ni bukan example yang baik lah untuk buat perbandingan.. Nanti aku edit post aku untuk compare gambar lain pulak. Sorry!

Sebelum
Selepas

Dengan kata lain, gambar black and white pun memberi kesan/impact/apeapelah yang sama dengan gambar yang berwarna. Cuma bila gambar dah takde warna ni memberi element 'misteri' kepada viewers. Ape warna baju orang tu pakai? Haa, soalan macam tu lah yang membuatkan gambar lebih menarik. Sekian bebelan saya pada hari ini. Sekian.

P.S: Cuti semester ni membuatkan aku stress sikit dengan assignments dan lectures yang nak kena catch-up balik.


No comments:

Followers